Thursday, May 14, 2009

Menjadi Pemeriksa Luar (External Examiner)

Aku telah di minta sebuah universiti tempatan untuk menilai seorang pelajar di peringkat sarjana.Penghormatan atau tugas ini telah diberikan kepada ku memandang pengalaman, bidang ketrampilan dan pernah menyelia pelajar pelajar sarjana. Walaupun aku bukan seorang pensyarah, tetapi aku telah 'mengeluarkan' dan melatih beberapa orang siswazah. Tugas sebagai penilaian luar bukan lah susah sangat memandangkan aku selalu dan banyak menilai kertas kertas teknikal, semi-teknikal dan penulisan popular.
Dulu aku malas dan tak tahu menulis kerana sangat kurang idea. Tetapi sekarang, dengan banyak membaca serta perbincangan dengan berbagai pihak tambahan pula bahan bacaan dari internet membuat aku sering menulis baik dalam penulisan artikel, blog dan lain-lain.

Menjadi penilai aku mesti memastikan bahan manuskrip yang di tulis, dibincang serta persembahannya mestilah berkualiti dan sampai ketahap yang tinggi. Aku tidak boleh berkromponi dengan fakta. Yang salah tetap salah dan sebaliknya.

Aku berpendapat ramai pelajar pelajar memerlukan khidmat penilai terutama sebelum mereka menghantar tesis kepada pihak senat atau pemeriksa.

Apa yang aku dapat rumuskan bahawa;

1. Seseorang pelajar mesti lah cermat menggunakan gaya bahasa, pemikiran kritikal, serta dapat 'menangkap' idea orang lain untuk di muatkan dalam dalam tesisnya.
2, Untuk menulis kertas teknikal memerlukan telaah yang banyak dan mendalam. Janganlah diciplak idea orang tetapi dapat mencerna serta sintesis untuk kegunaan kita.
3. Matlamat kajian, keputusan,perbincangan dan penutup mestilah ada kaitan diantara satu sama lain, Jangan dibiarkan tergantung gantung dan mesti ada 'link'.

No comments: