Tuesday, November 17, 2009

Kamus Istilah

Alhamdullilah, setelah hampir dua tahun baru lah kamus istilah yang diusahakan selesai. Saya telah dipilih untuk menyiapkan kamus tersebut bersama seorang professor dari UPM. Kamus yang dimaksudkan ialah Kamus Istilah :Agronomi. Pada saat akhir kami masukan gambar-gambar yang berkaitan. Adajuga kala susah mencari gambar tersebut. Insya Allah kamus tersbut akan diterbitkan DBP pada tahun hadapan kerana hampir semua entri sudah siap. Kamus ini boleh digunakan di Indonesia, Brunei dan juga Malaysia.

Masih terdapat banyak istilah istilah perlu di terjemahkan ke dalam bahasa Melayu memandangkan vocab dalam bahasa Inggeris sangat banyak. Sekiranya kita mahu memajukan bahasa Melayu perlulah di iringi dengan istilah- istilah dari segala cabang ilmu. Perlu ada pengorbanan yang serius dari kita untuk memajukan bahasa kita walaupun kita tidak nafikan perana Bahasa Inggeris.

Saya berasa integrasi kaum bermula dari bahasa. Kita tidak mahu di Malaysia orang Cina cakap Mandarin atau Hakka, orang India cakap Tamil-mereka boleh berbahasa ibunda dirumah tetapi tidak dikhalayak ramai.

Saya rasa itulah sedikit sumbangan saya untuk generasi yang akan datang.

No comments: