Tuesday, June 06, 2006

Siapa saya






















1.Bekerja dipejabat kerajaan.
2.Pengalaman bekerja 25 tahun.
3.Sudah berumah tangga.
4.Berasal dari Alor Gajah, Melaka.
5.Sekolah rendah saya ialah Alor English School -tarikh masuk sekolah 1965
6.Sekolah menengah saya Alor Gajah Secondary English School-tarikh masuk 1971 sehingga 1975.
7.Tempat pengajian saya: Universiti Pertanian Malaysia - Diploma Pertanian 1976 ; Bacelor Pertanian (Agronomi) 1981
8. Universiti luar negara: University of Florida (Gaineville,USA) - Master of Science (M.Sc) tamat dalam 1985
9. Lain lain universiti: Wye College, University of London (1995)
10.Pengajian tertinggi : Ph. D (Agronomy)- University Putra Malaysia (2000).
11.Pengkhususan saya: Kajian Akar Tanaman.
12.Penyelidikan saya dahulu: Bidang Buah buahan
13.Penyelidikan saya sekarang: Bidang Agronomi Landskap.
14.Falsafah hidup: Buat baik cegah mungkar
15.Cita cita hidup: "Menjadi muslim sejati".
16.Nostalgia saya: Rahsia
17.Amalan hidup: Dalam susah ada senang; dalam senang ada susah
18.Cita cita keluarga : Anak pertama (sekarang 24 thn.)- Doktor kemudian menteri; anak kedua (sekarang 22 thn.) Jurutera kemudian Usahawan; anak ketiga (sekarang 21 thn.Pensyarah kemudian Profesor; Anak keempat (sekarang 15 thn.) Usahawan kemudian Jutawan; Anak kelima (sekarang 7 thn) Doktor kemudian Profesor
19.Kereta saya : Tidak kecil tidak besar
20.Keinginan saya: Menulis sekurang kurang lima buku.
21.Tahun saya ke tanah suci:1992
22.Tahun kedua ke tanah suci :2008
23.Perkara yang tidak suka:Buang masa dan cerita kosong
24.Perkara yang saya suka: Bagaimana hendak baiki hidup didunia dan akhirat
25.Tempat yang saya paling suka:Tempat yang nyaman
26.Warna yang paling suka: biru;kuning;oren;merah jambu;magenta
27.Role model saya:Orang orang berilmu lagi wara'
28. Tempat yang pernah dilawati: USA, UK, Belgium, Turkey; Hungary; China; Jepun;Thailand; Arab Saudi
29. Tempat tempat yang ingin dilawati: Australia; New Zealand; Afrika Utara; Switzerland; Asia Tengah;Canada, Latin Amerika
30.Cerita yang saya ingat: Cerita cerita P. Ramlee
31.Masa yang saya gementar sekali:Selepas viva master di US
32.Masa yang seronok sekali: Mendapat segulung ijazah Ph D di konvokesyen 2000.
34.Masa yang paling boring: Gaji lambat
35. Tempat yang terakhir saya lawati : Sabah, Malaysia

No comments: