Thursday, August 30, 2012

Manusia Yang Tidak Percaya Kepada Tuhan






Jika tahun lepas Prof Stephen Hawking pernah membuat kenyataan bahawaalam ini bukan dicipta oleh Tuhan. Kali ini dia buat hal lain pula dengan mengatakan "Syurga itu ialah cerita dongeng".

Ahli kosmologi iaitu Professor Stephen Hawking percaya bahawa tiada kehidupan selepas kematian, dan bahawa konsep syurga adalah "cerita dongeng" bagi orang yang takut mati.

Dalam sebuah wawancara yang diterbitkan dalam Guardian, Hawking - pengarang buku tahun 1988 yang laris (terjual sebanyak 9 juta salinan) 'A Brief History of Time' - berkata bahawa ketika otak berhenti berfungsi, itu saja lah (habis lah cerita).

"Saya menganggap otak sebagai komputer yang akan berhenti berfungsi apabila komponennya gagal," katanya. "Tidak ada syurga atau akhirat untuk komputer rosak, ianya hanyalah cerita dongeng bagi orang-orang yang takut kegelapan."

Hawking, 69, yang telah bertahan selama hampir lima dekad dengan penyakit motor neuron yang doktor percaya akan membunuhnya ketika dia masih di awal 20-an, berkata beliau tidak takut mati. Dia juga mengatakan bahawa memiliki kehidupan dengan prospek kematian dari penyakit yang tidak dapat disembuhkan itu telah akhirnya menyebabkan dia menikmati kehidupan yang lebih seronok.

"Saya tidak takut mati, tapi saya tidak terburu-buru untuk mati. Saya punya begitu banyak yang ingin saya lakukan dulu," katanya.

Hawking menjadi sasaran kritikan dari kalangan agama ketika buku yang dikeluarkannya pada tahun 2010, 'The Grand Design' berpendapat bahawa tidak perlu bagi pencipta untuk menjelaskan kewujudan alam semesta.

Dalam wawancara Guardian - dilakukan sebelum kuliah minggu ini pada pertemuan Google Zeitgeist di London, di mana dia akan menjawab soalan, "Mengapa kita di sini" - Hawking menolak kehidupan selepas kematian dan menekankan perlunya orang ramai untuk menyedari potensi penuh mereka di Bumi.

Ketika ditanya apa nilai untuk mengetahui mengapa kita di sini, Hawking menjawab, "Alam semesta ditetapkan oleh Sains tetapi Sains mengatakan kepada kita bahawa kita tidak boleh menyelesaikan persamaan, langsung dalam abstrak. Kita harus menggunakan teori pilihan semulajadi Darwin yang berkesan dimana masyarakat yang paling mungkin untuk bertahan hidup. Kami memberikan mereka nilai yang lebih tinggi. "

Ketika ditanya apa yang dia temukan paling indah dalam Sains, Hawking berkata, "Sains itu indah ketika membuat penjelasan sederhana tentang fenomena atau sambungan antara pengamatan yang berbeza. Contohnya Helix berganda dalam biologi, dan persamaan dasar fizik."

Hawking mengatakan bahawa kewujudan kita turun pada kesempatan murni, dan tujuan seseorang itu haruslah untuk "mencari nilai terhebat dari tindakan kita."

Note: I think this atheist is not thankful to Allah and did not learn from the past histories what happened if you go against Allah!.

Wednesday, August 15, 2012

Tradisi balik kampung mungkin berakhir?

Jika bernostalgia mengenai lagu raya dan balik kampung menjelang Syawal, anak mungkin mempunyai persepsi lain. Apalah yang ada pada dendangan Tan Sri P Ramlee, Puan Sri Saloma, Datuk Ahmad Jais dan Sanisah Huri?

Apalah yang ada pada Syawal di desa selain makan ketupat, rendang, tengok sawah, ziarah kubur, duit raya dan jumpa nenek! 

Mereka akan ketawa mendengar lagu raya 60-an kerana iramanya dikatakan lawak dan mungkin aneh! 


Mereka akan hairan memikirkan zaman orang tua yang sudah semakin sayup dan aneh kedengaran. Kanak-kanak sekarang sudah asing daripada persekitaran orang tua sendiri.

Mereka tidak tahu bagaimana memikat keciap di sawah atau membakar belalang dan ubi kayu ketika bendang semakin kontang. Ada yang terperanjat melihat etok direbus dan dikunyah pada petang Syawal.

Hidup sudah berubah dan zaman lalu tidak mungkin mengembalikan kesegalaannya.

Memang benar pengakuan Jane Healy menerusi Endangered Minds, bahawa kanak-kanak kini semakin kosong dan longlai. Mereka tidak kreatif dan kurang mesra alam. Semuanya berpunca daripada kehidupan moden di kota.
70 peratus kanak-kanak berada di kota dan kawasan urban. Mereka mangsa keadaan kerana segala bentuk permainan disediakan, bukan mencari sendiri seperti kita alami 30 tahun lampau. Mereka memadai dengan menekan alat kawalan jauh untuk memilih siaran paling menarik menerusi televisyen satelit. 

Mereka dibesarkan dengan Ipad, Ipod dan telefon bimbit pintar. Permainan hanya di hujung jari, berbanding kita yang terpaksa ke sawah, pinggir bukit, menyelam di sungai dan tali air. Kita lasak mencari keseronokan zaman lampau, mereka bergasak menerusi permainan video digital!

Jangan ceritakan soal makan ubi bakar di kebun getah atau meratah sotong salai bersama rakan selepas sunat Tarawih, mereka akan ketawa kerana kehidupan kita yang dianggap membosankan.

Mereka menjadi mangsa keadaan, terperangkap dalam jeriji besi untuk tujuan keselamatan. Kanak-kanak kota sering ditetapkan waktu untuk belajar, bersukan, aktiviti kokurikulum, mahupun ke pusat beli-belah bersama keluarga.

Dunia mereka hanya di rumah dan sekolah. Mereka tidak mempunyai alam lain lagi. Mereka sejak bayi diasuh berada dalam kawalan bagi memastikan keselamatan kerana bandar besar seperti Kuala Lumpur selalu dikaitkan sebagai ganas, kejam, penuh jenayah dan terancam.

Golongan muda generasi Y dan Z menjadi pewaris Starbucks yang sentiasa melihat dunia dengan persaingan, bukan persamaan. Mereka ada hak eksklusif tersendiri untuk memiliki bilik tidur berasingan sesama adik beradik dan kurang mengerti dengan nasib yang dialami oleh jiran.

Mereka jauh berbeza generasi kita dulu yang mungkin lima jam berada di luar rumah semata-mata untuk mengaji al-Quran, memikat burung atau menjadi ahli dikir barat peringkat kampung yang tentunya memiliki perasaan kebersamaan erat.

Kita dulu menjadi milik masyarakat kampung dan jika pun melakukan kesalahan menghisap rokok di belakang kedai kopi, sesiapa saja berhak untuk mencubit atau menjentik telinga di khalayak ramai.

Keadaan kini sudah jauh berubah. Generasi pasca reformasi 1999 lebih akrab dengan digital, bersendirian ke dunia tanpa sempadan, melontarkan pandangan menerusi Facebook dan Twitter, sekali gus mereka sebahagian daripada empat juta pengundi baru dalam Pilihan Raya Umum Ke-13 nanti. 

Mereka mempunyai sikap tersendiri. Tidak terlalu nostalgik. Mereka menerima propaganda dengan fikiran penuh tanda tanya. Generasi baru yang mungkin kurang kreatif seperti disuarakan Jane Healy tapi mempunyai sinikal tersendiri. Mereka kurang mengenang budi dan tidak semestinya berita yang disogokkan, diterima sepenuhnya.

Apabila timbul isu balik kampung menjelang lebaran, mereka sering bertanya apakah ayah dan ibu akan terus balik kampung jika nenek dan datuk tiada lagi?
Kini, giliran kita pula untuk bertanya kepada diri sendiri; apakah kampung masih ada di hati kita menjelang 2020?